TNT schermt met prachtige cijfers dat ze tot de koplopers van Europa behoren met postbezorging binnen 24 uur en volgens diezelfde website wordt 99,7% op het juiste adres afgeleverd. Waarschijnlijk behoor ik tot die 0,3%, want sinds ruim 1 jaar wordt post regelmatig niet meer bij mij afgeleverd.
Het begon allemaal in 2009 (geloof ik, tijdsbeleving werkt bij mij niet altijd even goed meer). Het lijkt toeval, maar op dat moment was er veel te doen over postbodes die vervangen werden door postbezorgers. Ik kreeg opeens telefoontjes van mensen die post aan mij retour hadden gekregen met daarop de opmerking dat men de brievenbus niet kon vinden. Vaag, want die brievenbus zit al tientallen jaren op dezelfde plek en er zijn nooit eerder klachten geweest. Sindsdien heb ik minimaal een stuk of 10 keer contact gehad met de klantenservice van TNT.
De laatste maanden leek het erop dat het probleem wel meeviel. Ik moet daarbij wel zeggen dat vrienden en familie van mij de brievenbus zijn gaan vermijden, meer telefoon en Internet zijn gaan gebruiken, want betalen om het verstuurde kaartje of brief weer in je eigen bus te vinden, is natuurlijk geldverspilling. Maar goed, het leek allemaal goed te gaan tot gisteren. Er waren een aantal mensen zo lief geweest om deze keer toch een kaartje te sturen vanwege Sjoerds verjaardag en natuurlijk ging het gisteren weer mis: gisteren geen post, vandaag niet.
Dus maar weer aan de telefoon gehangen. TNT had nog een leuke verrassing in petto: sinds een paar weken hebben ze een 0900-nummer voor klantenservice en mag je 10 cent per minuut betalen. Dus naast de kleine 2 euro die familie en vrienden voor niets aan postzegels hebben besteed, heb ik ook nog eens voor 2 euro verbeld met de klantenservice. En dan vragen ze ook nog eens of je na het gesprek aan de telefoon wil blijven voor een klanttevredenheidsonderzoek (ook weer á 10cnt/pm).
Niets te klagen over de dames en heren Klantenservice die je aan de telefoon krijgt. Die vinden het allemaal heel vervelend, bieden honderden keren hun excuses aan, zullen het doorgeven aan het regionaal kantoor en hopen allemaal dat het opgelost wordt. Natuurlijk zal opperhoofd van het regionaal kantoor ook weer binnen een week (ja, ze hebben een doorlooptijd van een week voor klachten!) aan de telefoon hangen en zeggen dat hij de postbezorgers weer zal informeren, uitleg geven wat ze moeten doen bla-die-bla of met een beetje pech krijg ik een lompe zak aan de telefoon die doodleuk zegt dat ik dan maar een postbus bij een postagentschap á 130 euro per jaar moet aanschaffen om zeker te weten dat post aankomt. Dus omdat TNT Post zijn werk niet goed doet, mag ik extra diensten bij hen afnemen, zodat ze dan misschien wel hun werk goed doen!
En TNT maar verbaasd zijn dat steeds minder mensen gebruik maken van hun diensten voor het bezorgen van normale brieven en kaarten….
Liefs,