Zit je net lekker ‘in’ je favoriete televisieprogramma, wordt het programma weer onderbroken door Yvon Jaspers met haar smotsige witte was, duikt Leen van Frisia weer glunderend in beeld dat we, dankzij hem, een nieuw chalet kunnen kopen of probeert de belastingdienst ons ervan te overtuigen dat zij het ons écht wel gemakkelijker willen maken.
Misschien ben ik wat bevooroordeeld, want ik heb (lokale) reclames
ingesproken én van die belspelletjes (voor tijdschriften!!!),
maar toch…. Jouw Prisonbreak, Dancing on Ice, King of Queens en vul-zelf-maar-in, worden betaald dánkzij deze inkomsten. De commerciële zenders krijgen, in tegenstelling tot de publieke omroepen, alleen geld via reclame (gesponsorde programma’s en reclame) en die domme belspelletjes overdag en ’s nachts.
Persoonlijk ben ik erg blij dat voetbal verhuisd is naar Talpa. Ik vind/vond het belachelijk dat een publieke omroep 30 miljoen euro zou moeten uittrekken om voetbal te mogen laten zien, vooral omdat, hoewel kijkcijferhit, 55% van de Nederlandse bevolking niet zal kijken.
De Europese Reclamwet heeft vastgesteld dat de commerciële zenders maximaal 15 procent van hun zendtijd aan reclame mogen besteden, voor de publieke omroepen is dit (vanwege extra geld via de overheid) 6,5 procent. Uiteraard zal men hier op slinkse wijze gebruik van maken (minder reclame op bepaalde tijdstippen, op andere veel meer), maar boven die 15% per 24 uur zal het echt niet komen.
Inderdaad is het af en toe storend, maar er zijn genoeg manieren om deze boodschappen te omzeilen. Door zelf (een grote of kleine) boodschap te gaan doen, lekker iets te drinken inschenken of een lekker hapje klaar te maken. Vroeger miste je daardoor een deel van het programma, nu is daar speciaal tijd voor ingeruimd.
Ook kan je een harddiskrecorder aanschaffen. Hiermee kan je een programma opnemen en later afspelen, de reclame kan je er gewoon tussenuit knippen. Ook kan je een programma 10 minuten later gaan kijken en dan alsnog de reclames overslaan. Geweldig toch?
Mocht je dit allemaal niet willen, stop dan alsjeblieft met het kijken naar commerciële zenders. Niemand die je daartoe verplicht. Ga lekker terug naar de publieke omroep en bespaar daarmee ook nog abonnementsgeld voor de kabel, maar val andere mensen niet lastig met geklaag. In ieder geval mij niet! Zo, ik ga voor lief vragen wat hij wil drinken, want de reclames zijn weer begonnen.
je moet de dingen bekijken vanuit het standpunt van de programmamakers.
zij beslissen immers wat jij wel of niet zal te zien krijgen.
en zij zijn er niet om te zorgen voor jouw ontspanning, ze zijn er om geld te maken.
DUS:
het is niet de film die onderbroken wordt door reclame maar de reclame die onderbroken wordt door de film.
ja soms als het echt spannend is dan vind ik het wel ontzettend irritant als opeens de reclame begint, maar voor de rest maak ik er dankbaar gebruik van. ben nog al een letterlijke zeikerd. en ja soms dan heb er nog wel eens een geingige reclame tussenzitten.
Als je regelmatig films kijkt op de commerciele en dan tussendoor is er eentje op de Belg, dan *MIS* je de reclame gewoon, want er is geen tijd meer om je wijn bij te vullen dan wel de overtollige vochtvoorraad te lozen. Bovendien zijn veel reclames erg leuk. Niet Leen, maar bijvoorbeeld het speldenkussen van Centraal Beheer.
@Alex
Ik weet niet hoe dat bij VTM is, maar in Nederland wordt een programma na 4 weken opgeheven vanwege te lage kijkcijfers. Blijkbaar interesseert het mensen niet en vindt men deze programma’s toch wel leuk. Overigens worden reclamebureau’s steeds slimmer door aantrekkelijke reclames te maken.
@Bingelke, Switch
Dank jullie medestanders! Ik mis de plaspauzes ook meestal en een glaasje rosé gaat er ook altijd wel in. Gelukkig heb ik nog iemand thuis zitten die, als hij niet slaapt ;-), nog wel eens wat te drinken haalt.
ik zou het niet weten hoe het bij VTM is … ik kijk nagnoeg nooit naar deze zender.
en ja, er zijn reclames die best wel te genieten zijn,als ze niet op het verkeerde moment komen.
voor die wijn en plaspauzes zijn er maar twee oplossingen mogelijk:
– vooruitziend zijn, net zoals in de bioscoop – ofwel een meid in dienst nemen.
(helpt niet echt voor de plaspauzes …)
omwille van het groeiend probleem van open gebarste urineblazen in het vlaamse land,
en waarschijnlijk ook omwille van de dalende verkoop van rosé,
heeft de regering besloten om in de zeer nabije toekomst ’television on demand’ te brengen.
Dan zullen wij de programma’s kunnen bekijken/stopzetten wanneer we zelf willen.